Lições de Antanho

Debate: Joana Amaral Dias vs António Figueira.



"Although the British Police in India had been of minimal interference in local customs and law, in the face of what James Peggs described as India’s Cries to British Humanity, the British made an exception with respect to sati [ritual de imolação de viúvas] after the Chief Pandit had declared that it had no shastric autority, and formally outlawed it in 1829. The result was that local Bengali reformist opposition to sati , such as that of Rammohan Roy and the Brahmo movement, was replaced by its celebration as a form of cultural nationalism by indigenous elites (Gaur 1989). As in the case of British missionary’s attempt to restrict female genital mutilation in East Africa in the 1920’s or the government of India’s Age of Consent Bill, which raised the legal age of consent for sexual intercourse for girls from 10 to 12 which was bitterly by the Indian nationalist leader B.G. Tilak, colonial intervention had the result of transforming practices of abuse against women into ones identified with issues of nationalist resistance and the assertion of cultural rights. (Robert Young, 2001: 380)"

Onde se lê intervenção colonial leia-se intervenção voluntarista que em determinado quadro sócio-histórico é entendida como agressora de uma identidade cultural/nacional/religiosa ou é facilmente codificada como tal. No caso do "véu" nas escolas fracesas, ainda que se trate de um contexto radicalmente diferente, onde naturalmente merecem ser consideradas importantes especificidades e contingências, o fenómeno de activação de vínculos identitários defensivos totais a despeito da desejada fractura a partir de dentro (inevitavelmente dialogante com o que vem de fora), aproxima-me da posição que Joana Amaral Dias sustenta e afasta-me, creio que fatalmente, daquela que António Figueira defende. Aliás, leio nesta posição, uma pedagogia cultural que, pelo seu modus operandi (até porque sufrago parcialmente os seus propósitos), tem tanto de ingénua como de contraproducente.



<< Home